En fortælling om at sætte kurs mod strømmen – del 5

En fortælling om at sætte kurs mod strømmen – del 5

En fortælling om at sætte kurs mod strømmen – del 5 150 150 admin

Inspiration til hjemmeskole

Til dig der har hørt at der findes børn i Danmark der ikke går i skole, sådan som du selv har gjort og i den skoleform du kender – men gerne vil se hvilken andre veje der også er – og hvorfor i alverden der er nogen der vælger den vej !

Til dig der tænker at hverdagen kan være anderledes, men hvordan? Til dig der synes at institutionen har dine børn i “deres bedste timer”.

Til dig der har børn der spørger, om de må få en fridag når i kommer til tirsdag morgen, og der fortsat føles langt til weekend. Til dig der synes ulvetimen er hård. Til dig der savner dine børn, når de er i institution.

Hvorfor og hvordan vælge hjemmeundervisning – om må man det?

Lovmæssigt;

I Danmark er der undervisningspligt, men ikke skolepligt. Forudsætningen for hjemmeundervisning er, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræve i Folkeskolen. Dette er indskrevet i i vores lands øverste lov; Grundloven. Så ja,du må gerne tage børnene hjem. Tage børnene ud af skolen og selv stå for undervisningen.

Du skal melde til kommunalbestyrelsen i den kommune du bor i, at du ønsker at hjemmeundervise. Du skal oplyse hvornår du går i gang, navn og cpr nr på de børn det omhandler og om det er den ene eller begge forældre der står for undervisningen. Det er det.

Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med hjemmeundervisning. De kommer og besøger jer. Det de skal føre tilsyn med er undervisningen, Hvor ofte og hvor meget er forskelligt fra kommune til kommune, det findes der ikke fælles lovgivning omkring.

Læringsfilosofisk;

Når man har valgt at sine børn ikke skal gå i skole, er der hovedsageligt derefter to veje man går; det ene er unschooling og det andet er hjemmeskole. Jeg ønsker ikke at sætte i bås og vi har ikke valgt at forlade skolesystemet som vi kender det, for at blive sat i en ny bås. Jeg tror ikke der findes en rigtig og en forkert måde at skole på – det er helt op til den enkelte familie, deres værdier og hvordan hverdagen fungerer bedst for den enkelte. Men jeg vælger alligevel at beskrive de to hovedveje / filosofier om man vil;

Unschooling er en læringsfilosofi, hvis kerne er ideen om at børn vil lære de ting de har brug for, når de har brug for det, og at alle børn har behov for at lære tingene på hver deres måde, fordi alle er forskellige

Hjemmeskole er en læringsfilosofi som ovenstående – her er dog skema, fast rytme og materieler m.m. en del af hverdagen. Undervisningen, hvis man vil kalde det – bliver planlagt ud fra det enkelte barns interesser.

Og så er der det underskønne ved alt ovenstående – man kan justerer og tilpasse når det passer- og det uagtet om man vælger at kalde sit hjemmeliv for unschooling eller hjemmeskoling !

Inspirationsliste;

Youtube; Peter Gray og Sir Ken Robinson har fine talks omkring unschooling

Filmen “Being and Becoming” (2014)

Hjemmesider;

www.frilæring.dk

www.unshooling.dk

http://hjemmeundervisning.dk/document/1


OG I SIDSTE ENDE TROR JEG DET ENESTE DER GÆLDER ER UBETINGET KÆRLIGHED. OG SÅ KAN MAN JO KALDET LIVET, HVERDAGEN, SKOLETILGANGEN M.M. FOR HVAD MAN VIL!